עילות לגירושין – מהן?

בהיעדר הסכמה הדדית בין בני הזוג, הדין העברי מציין עילות אובייקטיביות וסובייקטיביות לגירושין. במאמר הבא נציין את העילות ונסביר מה ההבדל בין אישה לבין גבר.

על פי הדין העברי הסכמה הדדית בין בני הזוג על גירושין תביא להליך קצר ופשוט. בשלב הראשון יצטרכו בני הזוג להגיש בקשה בהסכמה להתגרש, כאשר לאחר זמן קצר הם יזומנו לטקס מסירת הגט.

לעומת זאת, פתיחה בגירושין כאשר אחד מבני הזוג מגלה התנגדות עשויים להיות הליך מאוד מורכב. הסיבה לכך היא שבמצב כזה יצטרך הצד המעוניין בגירושין להוכיח את אחת מהעילות המוכרות בדין העברי. בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם עו"ד גירושין או עם עו"ד דיני משפחה על מנת להשתמש בעילות בצורה נכונה.

 

מה הם נישואין אסורים?

בלי קשר לתפקידם של עורכי דין גירושין מול בתי המשפט, עילות הדין העברי לגירושין נחלקות לשני סוגים: עילות אובייקטיביות וסובייקטיביות. ישנן גם עילות המקנות לשני הצדדים זכות להתגרש. העילה העיקרית לכך היא נישואין אסורים, המאפשרים דרישת גט ללא הוכחת עילות.

למעשה, במצב של נישואין אסורים עשוי בית הדין לכפות את הגירושין על בני הזוג. בין שאר הדוגמאות לנישואין אסורים על פי הדת העברית נכללים מקרי נישואין של אישה לגבר איתו בגדה בבעלה, נישואין בין כהן לגרושה, נישואין בין גויה לכהן ועוד.

 

עילות לבעל הרוצה להתגרש

אם הבעל רוצה להתגרש הוא יכול להציג שתי עילות גירושין אובייקטיביות:

א. מומים ובעיות רפואיות –  גבר המוכיח כי לאישה יש מחלות עליהן לא ידע לפני הנישואין זכאי לגירושין. המחלות או המומים יכולים להתגלות לאחר הלידה, כגון מחלת נפש או פגם באיבר המין.

ב. עקרות – אישה אשר לא ילדה לאחר 10 שנים מיום הנישואין כתוצאה מעקרותה מספקת לבעלה עילה אובייקטיבית לגירושין.

לעומת העילות האובייקטיביות, כאשר הבעל רוצה להתגרש הוא יכול להציג גם עילות סובייקטיביות:

א. כפירה בדת – אישה הגוררת את בעלה לעבור על דת משה, לאכול אוכל לא כשר או לקיים יחסי מין במהלך הנידה נחשבת לעילה לגירושין. בנוסף, גם אם היא בעצמה עוברת על הדת היהודית זו היא עילה לגירושין.

ב. יחסי מין עם גבר אחר – בעל אשר רוצה להוכיח עילת גירושין סובייקטיבית על סמך העובדה שאשתו קיימה יחסי מין עם גבר אחר צריך להביא הוכחות מוצקות. מנגד, אם האישה מודה שהיא בגדה בבעלה הרי שמדובר ברוב המקרים על עילה מספקת.

 

עילות לאישה הרוצה להתגרש

גם כאשר האישה רוצה להתגרש ישנן עילות אובייקטיביות וסובייקטיביות אליהן חשוב להתייחס. אלו הן העילות האובייקטיביות:

א. מומים ובעיות רפואיות – כמו במקרה של הבעל, האישה צריכה להוכיח כי לא ידעה על המומים והמחלות לפני הנישואין.
ב. עקרות – גם כאן מספק הדין העברי זכויות לצד אשר נפגע מכך שהוא לא יכול להביא ילדים לעולם. יחד עם זאת, בניגוד לגבר אשר מבקש להתגרש, אישה אשר יש לה ילדים מגבר אחר לא יכולה להשתמש בעקרות כעילה מספקת לתביעת גירושין.
ג. אין אונות – גבר אשר לא יכול לקיים יחסי אישות עם אשתו מספק עילה לגירושין, גם אם לאישה יש ילדים מגבר אחר.

אלו הן העילות הסובייקטיביות בהן נשים יכולות להשתמש במידה והן רוצות להתגרש:

א. סירוב לקיום יחסי מין – בעל המסרב לקיים יחסי מין עם אשתו נחשב מורד והיא זכאית לדרוש גט פיטורין.
ב. סירוב למתן מזונות – אישה זכאית לגט במידה והבעל אינו מוכן לתת מזונות, אך עליה לשכנע את בית הדין כי מצוקתה הכלכלית גדולה יותר מזו של הבעל.
ג. התעללות – אישה אשר מוכיחה כי הבעל מתעלל בה, מעליב אותה, מכה אותה או בוגד בה יכולה לקבל זכאות לגט.

 

 

רכב חדש

לקנות רכב או לשכור כשצריך? המדריך למתלבטים

החזקה ברכב פרטי היא צורך גדול בישראל, והיא מקנה לכל נהג חופש תנועה בכל רגע ביום. עם זאת, מחיר הרכישה של הרכב והעלויות השוטפות והוצאות לא צפויות יכולות להגיע לסכומים גבוהים, ויש מקרים שבהם השכרת רכב זמנית יכולה להיות פתרון משתלם יותר. איך תדעו באיזו דרך לבחור? הינה כמה טיפים והמלצות בנושא.

בית משפט

השפעות פסיכולוגיות של תלונות שווא

מי שהופנתה כנגדו טענת שווא, גם סתם כך, יודע עד כמה קשה הסיטואציה ועד כמה היא מתסכלת. אך הדבר הוא כאין וכאפס לעומת הגשת תלונת שווא למשטרה. המשטרה עושה את עבודתה, היא מקבלת תלונות מאנשים הטוענים כי נפגעו בפועל מדברים שונים.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

מחשב

המדריך המלא לשירותי IT: מה הם ואיך הם יכולים לסייע לך

תארו לעצמכם ניווט במבוך המורכב של עסקים מודרניים ללא האור המנחה של שירותי IT. בעידן הדיגיטלי של היום, הדופק של כל מפעל מצליח פועם בקצב ההתקדמות הטכנולוגית. שירותי IT הפכו ממותרות לצורך אבן יסוד, ומניעים עסקים באמצעות המומחיות והפתרונות החדשניים שלהם. מסע טרנספורמטיבי זה מתמיכה בחדר האחורי לאסטרטגיה בחזית העסק עיצב מחדש תעשיות, והפך את שירותי ה- IT ללב ליבו של העולם הדיגיטלי.

גירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה: כל מה שאתה צריך לדעת

גירושין בהסכמה, המכונה גם גירושין ללא עוררין, הוא סוג של גירושין שבו שני הצדדים מסכימים לסיים את נישואיהם בדרכי שלום. גירושים מסוג זה הם לרוב מהירים יותר ופחות יקרים מגירושין במחלוקת, שכן הוא אינו כרוך במאבקי משפט ארוכים.