"הסיכוי שגבר שחור ייעצר לשווא גבוה פי כמה בהשוואה לגבר אשכנזי"

15 בדצמבר, 2016

שלי דיברה בוועדת העלייה והקליטה אודות תופעת שיטור היתר כלפי בני העדה האתיופית. בין היתר, התייחסה להצעות החוק שהניחה בנושא, שבמרכזן ביטולם של סעיפי חוק המשמשים כיום עילה למעצרי שווא. מתוך דבריה (לצפייה):

"אני מודה שהגעתי לישיבה הזאת שלא כדי לדבר על המצלמות ולעשות תחקיר על הפיילוט, שלפי מה ששמעתי כאן עובד ומתבצע ברצינות, אלא כדי לדבר באופן כללי על תופעה רחבה יותר של שיטור יתר. אני רוצה לדבר על התופעה ולשאול כמה שאלות.

קודם כל, שיטור יתר: לא במקרה הדיון הזה מתנהל בועדת העלייה והקליטה, בראשות חבר הכנסת נגוסה, כיוון שאנחנו יודעים ששיטור יתר נעשה על ציבורים מסוימים בצבע עור מסוים. נגיד את זה יותר בחדות: אדם, בדרך כלל גבר, בדרך כלל צעיר, שצבע עורו חום או שחור - הסיכוי שייעצר סתם כך גבוה פי כמה וכמה מאשר גבר אשכנזי או בוודאי אישה כמוני, או כמו הנשים שיושבות כאן ליד השולחן. בעיניי זאת תופעה חמורה ובעייתית באופן עמוק מאוד, כי היא פוגעת בזכות הבסיסית של הפרט להתהלך במרחב באופן חופשי, בלי שהוא יהיה חשוד באופן תמידי. התחושה של חשוד תמידי זאת תחושה שהיא לא נחלתו של כל הציבור בישראל, אלא נחלתו של ציבור מסוים שיש לו צבע עור מסוים. כאן הבעיה המרכזית.

אני רוצה גם להגיד שאני מכבדת את עבודתה של המשטרה, אני בוודאי לא שייכת לאלו שתובעים את ראשם של השוטרים. אני יודעת שאתם עושים עבודה קשה מורכבת, בעייתית, נאבקים גם בפשיעה וגם בטרור - דברים שבשום משטרה נורמלית במדינה נורמלית לא קורים. אבל יש כאן משהו שהוא עמוק ובעייתי. הפתרון שלו בעיניי הרבה יותר עמוק מאשר מצלמות, או כל פתרון טכני אחר. אחד הדברים שגורמים למעצרי שווא הוא מקטעים מסוימים של החוק הישראלי. למשל, עצירה בחשד ל'שוטטות במקום אסור'; למשל, מעצר בגין 'החזקת חפץ החשוד כגנוב'. אלו שתי עבירות שאין להן שום ביטוי בכתבי אישום, בטח לא בהרשעות, אף פעם לא מגישים כתבי אישום על אחת משתי העבירות האלו. זאת תמיד עילת שווא למעצר שווא. תמיד. ותמיד נגד אוכלוסייה מסוימת, שצבועה בצבע מסוים.

אני מניחה היום שתי הצעות חוק שמבטלות את סעיפי החוק האלו. אני חושבת שאין להם מקום בספר החוקים, מה גם שהם לא שימושיים בסופו של דבר – מעולם לא מורשע אדם בעבירות האלו. אז הייתי רוצה לשמוע את ההתייחסות שלכם למידת השימוש בשני סעיפי החוק האלו, ומה עמדתכם לגבי ביטול – האם באיזושהי צורה זה יקשה על עבודת המשטרה, וגם לדעת בהזדמנות הזאת על איזה ציבורים המעצרים שמתבצעים בגין העבירות האלו, בלי שיש ראייה לאיזו עבירה שנעשתה, נעשים באופן ספציפי. אני יודעת על מקרים של נערים שנעצרו כי הם רכבו על אפניים שנראו יקרות מדי לחזות של האדם שרכב עליהן. זה 'החזקת חפץ החשוד כגנוב', למשל.

דבר נוסף, וגם לזה הייתי שמחה לשמוע התייחסות, אני באמת חושבת שהתרופה היא לא בפתרון טכני כזה או אחר, אלא בהכשרות מאוד עמוקות לשוטרים. לא סתם הכשרות על 'איך אתה עוצר בנאדם בנימוס', אלא גם ממש לדבר על המרכיב הגזעני שמקנן בליבו של כל אדם ושצריך לדעת להכיר בו, לשלוט בו ולא לתת לו להוביל אותנו ביומיום, כי הנזקים של זה הם אינסופיים. נער שנעצר לשווא בגלל צבע עורו, יישא את הטראומה הזאת לתמיד. הוא יהיה עוין כלפי רשויות החוק לתמיד. זה מפלה, זה גזעני, זה יוצר פצעים שאין להם תרופה, זה גם לא צודק. ולכן, אני גם רוצה לקבל תשובה האם בהכשרות ממש מדברים על הדברים האלו לעומקם ועל המרכיב הנפשי שגורם לשוטרים, לפעמים אגב בצבע עור דומה לזה שהם עוצרים, לעצור אדם בגלל חזותו ובגלל שיוכו האתני".