מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בעניין נציבות הביקורת על הפרקליטות

1 במרץ, 2016

לכבוד :                                                                                               

היועץ המשפטי לממשלה, מר אביחי מנדלבליט
 

הנדון: פגיעה קשה בפרקליטות

 

אדוני היועץ המשפטי לממשלה,

 

ראשית אני מבקשת לברך אותך עם כניסתך לכהונת היועץ המשפטי לממשלה. אני משוכנעת שתמלא את התפקיד במקצועיות, ביושר ובאומץ, ומאחלת לך הצלחה רבה.

אני יודעת כי משימות רבות לפניך, אך יש אחת שהיא דחופה במיוחד. אני פונה אליך בבקשה לעצור את מחול השדים המתרחש סביב פרקליטות המדינה, ולעשות חישוב מסלול מחדש בכל ההתנהלות הכאוטית סביב גוף הביקורת על הפרקליטות.

בכל יום שחולף, הפרקליטים, אנשים מסורים ומוכשרים הכורעים ממילא תחת עומס העבודה בשכר נמוך, הופכים יותר ויותר למטרה חיה למתקפות בלתי פוסקות, מקצתן ענייניות ואחרות לא. כשיש "טרנד" קשה לעמוד מולו, אך דווקא בשעה כזאת הם זקוקים לך כמגן וכמי שיתייצב לימינם בלא מורא. הדה לגיטימציה שעובר גוף זה היא הרסנית, פוגעת ביכולתם לעמוד מול נאשמים רבי עוצמה וממון, פוגעת בציבור הרחב הזקוק לפרקליטות חזקה גם אם הוא אינו מודע לכך, ומערערת את יסודות שלטון החוק.

לגופו של גוף הביקורת. אין להתעלם מהקונטקסט שבו נולד עצם הרעיון, והתרעתי על כך כבר ברגע שעלה. הרעיון נולד בימי ממשלת אולמרט, שעה שראה"מ דאז עסק בקדחתנות בריסוק והחלשה מכוונים של מוסדות שלטון החוק: משטרה, פרקליטות, מבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, חשכ"ל, בתי המשפט. המניע לא היה אידאולוגי; המטרה היתה זריעת מורך לב בקרב כל מי שעסק (או היה עתיד לעסוק) בחקירות שנגעו לפרשיות השחיתות והפלילים שלו עצמו.

כוונות כאלה קרסו ברובן, אך לצערי רעיון זה שרד וקרם עור וגידים, ועד היום לא הצליח איש ממצדדיו לתת לי את ההסבר הפשוט: מדוע דווקא בפרקליטות. אין ספק שהפרקליטות היא גוף חשוב שיש לו השפעה מכרעת על גורלם של בני אדם. אך האם נציבות מס הכנסה אינה גוף כזה? האם הביטוח הלאומי אינו גוף כזה? האם אגף תקציבים באוצר אינו גוף כזה? ומשרד הבריאות? והרשימה כמובן ארוכה.

הפרקליטות היא גוף מבוקר, בדיוק כמו גופים אחרים, בידי נציב שרות המדינה, בידי מבקר המדינה, ובידי מבקר הפנים של משרד המשפטים. לאלה נוסף אתה עצמך, אדוני היועץ המשפטי לממשלה, כמי שבידיו סמכויות ביקורת על פעולתם. בנוסף, כפופים הפרקליטים לדין המשמעתי בלשכת עורכי הדין. ולאלה יש להוסיף את העובדה שעבודתם של הפרקליטים נעשית בחלקה הגדול בבית המשפט, שם נתונים כל אמירה וכל מהלך שלהם לביקורת בית המשפט.

ודווקא לגוף הזה, המבוקר יותר מכל גוף אחר, ואף חשוף לביקורת ציבורית יותר מכל גוף אחר, נולד גוף ביקורת ששי או אולי שביעי.

ומול מי? דווקא מול גוף שההין לעמוד באומץ מול ראש ממשלה, שרים ונשיא ולאפשר לכולנו לחיות במדינה שבה הכל שווים בפני החוק.  איתנות מערך התביעה ושלטון החוק המהותי נגזרים, בראש ובראשונה, מכוחם של "חיילי השטח", נציגי התביעה הכללית ומייצגי המדינה בערכאות, אשר בעמידתם הנחושה, המקצועית והמסורה הם מגנים על האינטרסים הציבוריים, לעיתים רבות אל מול כוחות עתירי ממון והשפעה.

הפרקליטות אינה חפה משגיאות. כמו כל גוף, כמו כל אדם. אך הקמת מערך ביקורת כוחני ומרתיע שכזה אינו התשובה לכך. להיפך. הנזק מהחלשת הפרקליטות כולה וממצב שבו "נשפוך את התינוק עם המים" עולה על התועלת ולכל הפחות מחייב חשיבה מעמיקה וזהירות רבה.

גם כבוד שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, מבקר המדינה לשעבר, שישב על המדוכה, ואשר אין חולק בדבר מומחיותו וניסיונו בתחום הביקורת, קבע במפורש כי נציבות הביקורת היא יצור כלאיים שאין לו מקום ומנה את סכנותיו. הוא אף כתב כי לא קיים מודל דומה בעולם, שבו מתקיימים בערבוביה ביקורת מערכתית וביקורת פרטנית.

לצערי נעשה כעת נסיון  לפרום מארג עדין זה ולדחות את המלצותיו הזהירות. אין מקום להקים גוף במתכונת משובשת רק משום שהנציבה הנוכחית, הילה גרסטל, מצהירה כי לא תסכים לעמוד רק בראשות אחד מהגופים שיוקמו. החשיבות של גוף ביקורת ראשון מסוגו גדולה יותר מאשר השיקול הפרסונלי של מי יעמוד בראשו. על כך יאמר, כי  חבל שמי שמונתה לעמוד בראש נציבות הביקורת מבקשת לחזור לנקודת ההתחלה, טרם דוח גולדברג, ולהסלים את המדון, גם במחיר של פגיעה במערכת המשפט ובשלטון החוק.

אודה כי לגישתי, מערך ההגנות והבלמים הכולל שצויין בדוח גולדברג אינו מבטל את הסיכונים והנזקים הצפויים. לדעתי מוטב היה להמנע מהקמת גוף נוסף גם לפי מתכונת זו. אך ההפרדה בין ביקורת פרטנית לזו המערכתית – היא תנאי בל יעבור לתפקוד הפרקליטות.

אני פונה אליך בבקשה  להתעמק בסוגיה חשובה זו כבר בתחילת עבודתך. לשמוע מפי הפרקליטים על הנזקים הרבים שנגרמו לעבודת הפרקליטות בשנה האחרונה, לאמוד את הפגיעה במעמדם ואת נזקיה, ולהבין את השימוש הפסול שעושים גורמים אינטרסנטיים בגוף הביקורת. כעת יש לעצור

את התפרקות המערכות, להקפיא את המרוץ להרס הפרקליטות, ולשקול מחדש סוגיה קריטית זו לפני שיהיה מאוחר מדי.

                                                                                                        בברכה,                                                                                                                  ח"כ שלי יחימוביץ'

 

 

העתקים:

שרת המשפטים ח"כ הגב' איילת שקד

פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן

 

לקריאת תשובתו המלאה של היועץ המשפטי לממשלה לחצו כאן.