שלי על החלטת שקד בעניין גוף הביקורת על הפרקליטות: "החלטה נכונה, דחייתה בשנה - שגויה"

2 במרץ, 2016

"שנה של יצור כלאיים בעייתי, שיגרום לפרקליטות ולשלטון החוק נזק בלתי הפיך. אין כל סיבה להשאיר מצב מזיק על כנו ולדחות את תיקונו בשנה, רק משום שגרסטל מאיימת בעזיבה"

שלי אומרת כי החלטתה של השרה איילת שקד לפצל את נציבות הביקורת על מערך התביעה, כך שלא תהיה בידיה סמכות כפולה של ביקורת מערכתית ופרטנית כאחד, היא החלטה מוצדקת ונכונה. "החלטת השרה מאמצת את המלצותיו החד משמעיות של כבוד השופט גולדברג, שאותו מינתה לבדיקת המתכונת הנכונה לגוף זה. גולדברג קבע כי הגוף הנוכחי הוא יצור כלאיים שלא מוכר בעולם הביקורת ואין כמותו בארץ ובעולם.

דווקא בשל כך הודעתה כי הפיצול יחול רק החל מעוד שנה, מנציחה מתכונת בלתי ראויה ומשובשת וחושפת את הפרקליטים להתעמרות מכוונת מצד מי שעומדת בראש הגוף, השופטת הילה גרסטל, אשר מנהלת קמפיין ציבורי ופוליטי חסר תקדים נגד הפרקליטים וגורמת בכך נזק בלתי הפיך לשלטון החוק. "אין שום סיבה עניינית או אפילו תקציבית להשאיר מצב מזיק על כנו ולדחות את תיקונו בשנה, רק משום שגרסטל מאיימת כי אם יתרחש הפיצול 'היא תקום ותלך'. ההחלטה היא החלטה עקרונית ולא פרסונלית, אולם דווקא אופן ישומה הבעייתי הופך את העניין לאישי. חוק איננו יכול להיות סידור עבודה לאדם זה או אחר והוא איננו צריך להבנות לפי גחמותיו של אדם כזה אלא לפי העקרונות הנכונים והראויים.

המתכונת הנוכחית כבר נוסתה, הובילה לנזקים עצומים, ולכן אין מקום להמשיך בניסוי שתוצאותיו ידועות מראש. מערכת שלטון החוק איננה שפן נסיונות. גם הבאתה של פרשת רות דוד כדמי לנגח את הפרקליטות אינה במקומה. תפוחים רקובים יש, לצערנו, בגופים רבים והם אינם מעידים על טוהר המידות של כלל העובדים. אם כך היה הדבר, היה צריך לקום מזמן גוף ביקורת מיוחד על רשות המסים, שהעומד בראשה, ג'קי מצא, הורשע בדין, על האוצר, אחרי ששר האוצר הירשזון ישב בכלא, ועל הממשלה כולה אחרי שראש ממשלה הורשע ונשלח לכלא. הרשימה עוד ארוכה."

במכתב ששלחה שלי ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר לפני חודש עם הכנסו לתפקידו, היא פרטה את עמדתה, ובין היתר כתבה: "בכל יום שחולף, הפרקליטים, אנשים מסורים ומוכשרים הכורעים ממילא תחת עומס העבודה בשכר נמוך, הופכים יותר ויותר למטרה חיה למתקפות בלתי פוסקות... הדה לגיטימציה שעובר גוף זה היא הרסנית, פוגעת ביכולתם לעמוד מול נאשמים רבי עוצמה וממון, פוגעת בציבור הרחב הזקוק לפרקליטות חזקה גם אם הוא אינו מודע לכך, ומערערת את יסודות שלטון החוק... הפרקליטות היא גוף מבוקר, בדיוק כמו גופים אחרים, בידי נציב שרות המדינה, בידי מבקר המדינה, ובידי מבקר הפנים של משרד המשפטים. לאלה נוסף אתה עצמך, אדוני היועץ המשפטי לממשלה, כמי שבידיו סמכויות ביקורת על פעולתם. בנוסף, כפופים הפרקליטים לדין המשמעתי בלשכת עורכי הדין. ולאלה יש להוסיף את העובדה שעבודתם של הפרקליטים נעשית בחלקה הגדול בבית המשפט, שם נתונים כל אמירה וכל מהלך שלהם לביקורת בית המשפט.

ודווקא לגוף הזה, המבוקר יותר מכל גוף אחר, ואף חשוף לביקורת ציבורית יותר מכל גוף אחר, נולד גוף ביקורת ששי או אולי שביעי..."

שלי כתבה ליועץ כי אין להתעלם מהקונטקסט שבו נהגה רעיון גוף הביקורת: "... התרעתי על כך כבר ברגע שעלה. הרעיון נולד בימי ממשלת אולמרט, שעה שראה"מ דאז עסק בקדחתנות בריסוק והחלשה מכוונים של מוסדות שלטון החוק: משטרה, פרקליטות, מבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, חשכ"ל, בתי המשפט. המניע לא היה אידאולוגי; המטרה היתה זריעת מורך לב בקרב כל מי שעסק (או היה עתיד לעסוק) בחקירות שנגעו לפרשיות השחיתות והפלילים שלו עצמו... אני פונה אליך בבקשה להתעמק בסוגיה חשובה זו כבר בתחילת עבודתך. לשמוע מפי הפרקליטים על הנזקים הרבים שנגרמו לעבודת הפרקליטות בשנה האחרונה, לאמוד את הפגיעה במעמדם ואת נזקיה, ולהבין את השימוש הפסול שעושים גורמים אינטרסנטיים בגוף הביקורת. כעת יש לעצור את התפרקות המערכות, ולהקפיא את המרוץ להרס הפרקליטות".

למכתב המלא ליועמ"ש לחצו כאן.