עבד של שבת

27 בנובמבר, 2009
רוב העובדים בשבת אינם עושים זאת מבחירה. הם פשוט לא יתקבלו לעבודה אם לא יתחייבו לעבודה בשבת. חלק ניכר מהם לא יקבלו שיפוי כחוק בגין העבודה בשבת, וגם לא יום מנוחה חלופי. מה שקיבל העבד לפני אלפי שנים בצווי מוסרי מאין כמותו, לא מקבלת היום הקופאית ממגדל העמק. ואגב, גם לא איש ההייטק
 
אוסף של קביעות רדודות, בלא בדיקה ובלא שמץ של קשר למציאות, שורבט ב"גלובס" על עמדותי בעניין העסקה המונית ופוגענית בשבת, מפיו של יזהר שי, מנכ"ל של קרן הון סיכון ("חילול ההייטק" קראו למאמר, לא פחות) מעולם לא תקפתי את אינטל, מעולם לא קראתי לאיש להפגין מול אינטל, אפילו להיפך: שבתי והדגשתי בראיונות כי אינטל אינה המקום להתחיל ממנו את המאבק החילוני נגד פגיעה המונית בעובדים בשבתות, שכן מפעלי אינטל עובדים בשבת באישור התמ"ת, משלמים לעובדי השבת שכר גבוה על פי חוק, ומעניקים יום מנוחה חלופי. מוזמן הכותב למצוא ציטוט אחד מפי נגד אינטל לפני שהוא משרבט בעצלות ובלא בדיקה "אצה רצה חכית דמגוגית להכות באינטל מבלי לברר עובדות ונתונים". הנייר סובל הכל.
ואחרי שהשתחררנו מהבדיות, אפשר לגשת לעובדות, ולעיקר. חוק שעות עבודה ומנוחה הוא חוק סוציאלי, חילוני, שאינו שנוי במחלוקת. הפרה שלו היא עברה פלילית. שורשיו ההיסטוריים אכן נעוצים במקורות שלנו, ב"שמור את יום השבת לקדשו". זהו צווי סוציאלי בן אלפי שנים, נאור באופן בלתי נתפס נוכח העובדה שנכתב בתקופה שהיו נהוגים בה עבדות ושיעבוד האחר. הצווי היהודי, שהפך נחלת האנושות כולה, קבע כי לאדם, לכל אדם, יש זכות ליום מנוחה אחד בשבוע. ולא רק לגביר אלא גם לעבד, וגם לאמה, וגם לגר, ואפילו, שימו לב, לבהמה.
חוק שעות עבודה ומנוחה החילוני הוא חוק נבון ופרגמטי, המאפשר החרגה של מקומות עבודה רבים מן החוק ובלבד שיהיו הגיון או נחיצות בהפעלתם. המחוקק קבע שאם יועסק עובד בשבת, יועלה שכרו בשבת לתעריף גבוה במיוחד, ויוענק לו יום מנוחה חלופי. וזאת גם כדי לפצות את העובד על כך שאינו יכול לנוח עם משפחתו, וגם כדי שהמעסיק יחשוב פעמיים לפני שהוא מחליט ביד קלה שאין צורך בשבת לעובד.
במאבק בין חרדים וחילונים על העבודה בשבת, הסטטוס קוו הופר והחרדים הובסו. כחצי מיליון איש עובדים בשבתות. אבל האם החילונים ניצחו? האם אנחנו לא יכולים להשתחרר לרגע מהעוינות האינסטינקטיבית לחרדים ולהבין שאנחנו הובסנו עוד יותר מהם? שהעובדה שחצי מליון איש עובדים לעיתים בעל כורחם  ביום המנוחה היא פגיעה קשה בזכויות של העובדים האלה?
רוב העובדים בשבת אינם עושים זאת מבחירה. הם פשוט לא יתקבלו לעבודה אם לא יתחייבו לעבודה בשבת, ויפוטרו ממנה אם יסרבו. סירוב, אגב, לא בא בחשבון בעולם עבודה קשוח והישרדותי כזה הקיים היום. חלק ניכר ביותר מהעובדים לא מקבלים שיפוי כחוק בגין העבודה בשבת, וגם לא יום מנוחה חלופי. פקחי התמ"ת מספרים על "כרטיסיות שחורות" שהם מוצאים בביקורות. כרטיסיה שחורה היא כזו שמנוקבת כולה: שבעה ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. מה שקיבל העבד לפני אלפי שנים, לא מקבלת היום הקופאית ממגדל העמק. ואגב, גם לא איש ההייטק, שעל פי הממצאים האחרונים מכיר את האירועים המכוננים בחיי ילדיו דרך צילומים. לו ולמעסיקו ברור שגם כשהוא בבית, בשבת, הוא ימשיך לראות את מסך המחשב יותר מאשר את ילדיו. הרי הוא מועסק בחוזה גלובאלי, וחוזה גלובאלי, כידוע, מפקיע מהעובד את זכויותיו הבסיסיות והחוקיות, לרבות הזכות ליום מנוחה שבועי.
תחום המסחר הוא התחום העיקרי שיש בו הפרה עמוקה של חוקי העבודה, ומדובר בעיקר במרכזי הקניות הענקיים וברשתות השונות, הפתוחים בשבתות ומעסיקים עובדים עניים. ולזה יש להוסיף פגיעה קטלנית נוספת, וזו הפגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים, הפועלים בתוך הערים ונמקים בגלל התחרות הבלתי הוגנת עם האח הגדול הפתוח בשבת.
חנות מכולת שכונתית לא תיפתח בשבת, גם לא חנות בגדים וגם לא חנות למוצרי חשמל. כדי להפעיל את החנות בשבת יצטרך הבעלים עצמו עם בני משפחתו להגיע, עול שהוא בלתי סביר למשפחה. בינתיים, יסעו הקונים בשבת לקניון, וביום ראשון כבר לא יגיעו לחנות השכונתית. ריכוז המסחר בידי עסקי ענק, והרעבת העסקים הקטנים, היא פוגענית לא רק כלפי בעל העסק הקטן, אלא גם כלפי עובדיו ובעיקר כלפי המשק כולו. שהרי ברור שבביזור העסקים במקום ריכוזם בידיים מעטות יש פחות סיכון.
האם החופש שלי כחילונית לקנות כורסא בשבת מצדיק את השעבוד של העובד העני בשבת ואת הרס העסקים הקטנים? לטעמי לא. וכחילונית גמורה אני מודיעה בזה שאין כאן ולא שמץ של מאבק חילוני על החופש. אין חופש במקום שבו העובד מנוצל. יש כאן רק אינסנטיב אחד: כסף. שלא לומר חמדנות. מנוע אדיר של עשיית רווחים על כתפיהם של העובדים ושל העסקים הקטנים.
כשנחשפה שערוריית העסקתם של עובדים בסידור מוצרים בעיצומו של יום כיפור באחת מחנויות רשת אי אם פי אם, היו רוב האנשים הנורמטיביים אחוזי סלידה מהוולגריות של המעשה. את אותו זעזוע קטן שחשנו אז, בואו נפעיל מעתה כבקרה מצפונית חילונית, רק מידי פעם, כשאנחנו רואים אנשים שעובדים בשבת.
 
* הבלוג במהדורה קצת מקוצרת התפרסם בגלובס http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000517255&fid=3889