ראוי שיום השבת יהיה יום מנוחה גם עבור נהגי האוטובוסים

1 ביולי, 2011

נועם גת, חבר מפלגה, כותב לשלי בסוגיית תחבורה ציבורית בשבת, ונועם סגל, גם הוא חבר מפלגה אשר מסייע בהתנדבות לשלי בנושא קידום התחב"צ, משיב לו:

 

שלום שלי,

איני מבין גדול בבירוקרטיה הפוליטית ובתהליכי החקיקה במדינתנו. עם זאת, כאשר ראיתי שההצעה לאפשר תחבורה ציבורית בשבת נפלה ברב מוחץ (36 מול 7), תהיתי מי השתתף בהצבעה.
לפי אתר הכנסת הפתוחה, אף אחד מחברי העבודה לא הצביע : http://oknesset.org/vote/3696 .
אמנם את (עוד) לא עומדת בראשות העבודה, אבל כמתפקד של המפלגה חשוב לי לדעת מה עמדת המתמודדים בנושא.
אשמח לקבל הסבר למה אף אחד מחברי העבודה לא הצביע בנושא התחבורה הציבורית בשבת. הסבר פרטני לגבייך גם יעזור, אבל אני מניח שאם מפלגה שלמה נעדרת מהצבעה, יש לזה סיבה.

שבת שלום,
נעם
---------------

 

שלום נועם,

אני מסייע לשלי (בהתנדבות) בנושאי תחבורה והיא ביקשה שאשיב בשמה למייל ששלחת לה.

ראשית, תודה על הפניה שלך. בנוגע להצבעה האמורה בכנסת על הפעלת התחבורה הציבורית בשבת - מכיוון שסדר היום של חברי הכנסת עמוס ביותר, שלי מעדיפה לוותר על הצבעות בהן התוצאה ידועה מראש בפער גדול, דוגמת הצבעה זו, ולנצל את הזמן לקידום נושאים חשובים נוספים.

לגופו של עניין - שאלת התחבורה הציבורית בשבת אינה כה חד משמעית. מצד אחד, מדובר בשירות ציבורי חיוני, בפרט עבור אלו שידם אינה משגת לרכוש רכב פרטי, קשישים, בני נוער ובעלי מוגבלויות - שירות שבהעדרו הם למעשה מנועים מלנוע בשבת. בנוסף, בשל העדר תחבורה ציבורית בשבת לא מעט אנשים נאלצים לרכוש רכב פרטי כדי להתנייד בסופ"ש.

מאידך, הפיכתה של השבת ליום קדוש של קניות הוא עוד ביטוי לתרבות הצריכה שהשתלטה על חיינו כאן. את מחיר החופש לכאורה לסוע ולערוך קניות בכל עת ובכל מקום שאנחנו רוצים, גם בשבת - משלמים עובדים רבים, שלחלקם אין ברירה אלא לוותר על יום החופשה השבועי שלהם עם המשפחה ולבלות אותו כמנהלים, מוכרים, קופאים, מאבטחים או בעבודות נקיון במרכזי הקניות. ראוי שיום השבת יהיה יום מנוחה גם עבור נהגי האוטובוס, וקצת הפוגה משאון האוטובוסים, תחמוצות החנקן והחלקיקים המזהמים שהם פולטים ממילא לא תזיק...

בשורה התחתונה, הפתרון נמצא היכן שהוא באמצע הדרך, אך לא בהצעת חוק גורפת כמו זו שעלתה בשבוע שעבר. במרבית הערים הגדולות בעולם התחבורה הציבורית פועלת בסוף השבוע אך במתכונת מצומצת זו או אחרת, ויש למצוא מתכונת שתתאים לישראל.

 בהערת אגב אוסיף גם ששלי פועלת בדרכים שונים לקדם את התחבורה הציבורית בישראל, שמצבה כידוע מחפיר, והיא חברת הכנסת היחידה שחוקקה בתחום זה בשנים האחרונות.

בברכה,
נועם סגל