סיון רהב-מאיר על השבת הסוציאלית

16 בפברואר, 2014

מתוך הטור השבועי של סיון רהב-מאיר, בידיעות אחרונות:

"ששת ימים תעבוד וביום השביעי תשבות", מבקשת פרשת השבוע, פרשת "כי תישא". בשבוע שעבר נכתב כאן על שיתוף פעולה אפשרי בין פמיניסטיות לבין דתיים במאבק נגד מפרסמים שמבזים את גוף האישה.
 
השבוע, בפרשה שבה מוזכרת השבת, נזכרתי במי שקוראת לשיתוף פעולה דומה, בין ח"כים סוציאליסטים לבין ח"כים דתיים וחרדים, סביב נושא יום המנוחה. השבת, טוענת ח"כ שלי יחימוביץ', אינה נושא לקרב בין דתיים לחילוניים, אלא מאבק בין בעלי ההון לבין כל מי שאינם.
 
בספרה של יחימוביץ' "אנחנו" מופיע הטקסט הנוקב הבא: "לפני יותר משלושת אלפים שנה נחקק החוק הסוציאלי המתקדם בתולדות האנושות, וניתן לעם ישראל במעמד הר סיני. קרן אור זוהרת ומסנוורת בעוצמתה המוסרית. אבל המימוש שלו אצלנו נראה כך: מרכז מסחרי הומה אדם, מגרשי חניה מפוצצים, רעש צופרים, קונים, עגלות עמוסות, משפחות נדחקות בתור. והעיקר – קופאיות, זבנים, מאבטחים.
 
עובדים עניים קשי יום שנפלו קורבן לצד האטום והטיפשי של החילוניות. כיהודייה חילונית אני אומרת: כל כך מצער שכמה אלפי שנים אחרי שהעם היהודי העניק לאנושות במתנה את החוק הסוציאלי המופלא הזה, כאן, במדינה היהודית והדמוקרטית שהקמנו, החוק נרמס ברגל גסה, ומאות אלפי בני אדם נאלצים בעל כורחם לעבוד בשבת.
 
הרוב המכריע של העובדים בשבת אינם עושים זאת מבחירה. הם פשוט לא יתקבלו לעבודה אם לא יתחייבו לעבודה בשבת, ויפוטרו ממנה אם יסרבו. הרי לו היינו שומעים על תופעה כזאת בכל מדינה אחרת, היינו זועקים 'אנטישמיות'. מה שקיבל העבד לפני אלפי שנים, לא מקבלת היום הקופאית המבוגרת ממגדל העמק, וגם לא הצעירה עגומת המבט, בדרך כלל ממוצא אתיופי, שמשרתת את החבר'ה הטובים בחנות של AM-PM במרכז הארץ. מה שקיבלה הבהמה במדבר סיני לא מקבל היום איש ההיי-טק שחייב להיות זמין לבוס. קשה לחוש התפעמות מהפיכת השבת ליום של קניות. קניות הן לא תרבות.
 
היום אפשר לקבוע בוודאות שהסטטוס קוו נשבר. המאבק הוכרע. החרדים הובסו והחילונים 'ניצחו'. יותר מחצי מיליון חילונים עובדים בשבתות. אבל האם החילונים באמת ניצחו? האם אנחנו לא יכולים להשתחרר לרגע מהעוינות האינסטינקטיבית לחרדים, ולהבין שבכל הקשור לשבת – הניצחון הזה הוא ניצחון פירוס, שבו החילונים הם המפסידים?".
תגיות