תרופות להפרעות קשב וריכוז בילדים: כל מה שאתם צריכים לדעת

הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בקושי לשמור לאורך זמן על מיקוד, הסחות דעת מרובות, קושי בוויסות רגשי, התנהגות אימפולסיבית לעיתים, ועוד. למרבה הצער, אצל ילדים היא מלווה אל פעם גם בבעיות התנהגות, שהן למעשה פועל יוצא של תגובת אל הסביבה, המתקשה להכיל אותם. הטיפול בתופעה אינו חייב לכלול תרופות, ובהחלט קיימות התערבויות כגון הדרכת הורים וטיפולים התנהגותיים לילדים, שיכולים להועיל מאוד. עם זאת, לא פעם הבחירה היא כן לתת לילד תרופה להפרעת קשב וריכוז, כאשר ישנן תרופות מרשם ולצידן תרופות ללא מרשם שהן בגדר תוספי תזונה.

 

תרופות מרשם להפרעת קשב וריכוז

באופן כללי, תרופות להפרעת קשב הן ממריצים. אמנם, הדבר נשמע מוזר ופרדוקסלי – לתת לילד תרופה ממריצה כאשר הבעיה היא שאינו יכול להתמקד ולהירגע, אבל זה עובד. מדובר בתרופות כגון ריטלין, קונצרטה, אטנט, אדרל, פוקלין, דיטרנה, סטרטרה ועוד. תרופות אלו מחולקות למספר משפחות ויש להתאימן באמצעות נוירולוג, פסיכיאטר ורופא המשפחה לכל ילד, תוך בדיקת ההשפעה עליו. חשוב לציין כי לעיתים גם קיימות תופעות לוואי לתרופות. למשל, ריטלין היא תרופה וותיקה הנחשבת ליעילה מאוד, אך תופעות הלוואי שלה יכולות לכלול תיאבון מוגבר או חוסר תיאבון, כאבי בטן וכבי ראש, הגברה של התסמינים כשהתרופה מפסיקה להשפיע, קושי לישון, דכדוך ועוד.

ישנן תרופות שבהן השחרור של החומרים הפעילים הינו ממותן יותר, כך שההשפעה יותר מתונה ונמשכת לאורך זמן, גם לכל אורך יום הלימודים. גם תופעות הלוואי בתרופות אלו, כמו אטנט, נוטות להיות קלות יותר. ואולם, גם כאן צריך לבחון את התאמת התרופה לילד, למשל בכל הקשור לפעילותה של בלוטת התריס, ללחץ הדם שלו ועוד.

 

תרופות להפרעת קשב וריכוז ללא מרשם

כאמור, ישנם גם תוספי תזונה שחלקם נמצאו יעילים במידה מסוימת להפרעת קשב וריכוז. למשל, חומצות השומן ממשפחת אומגה 3 נמצאו ברמות יחסית נמוכות בדם של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. במחקרים שנערכו לאורך השנים נמצא כי שילוב של אומגה 3 בתזונה שלהם יכול להפחית במידה מסוימת את התסמינים. יש לציין כי את חומצות השומן האלו ניתן לקבל לא רק מתוסף, אלא גם מדגים ומקורות נוספים.

דוגמא נוספת היא פוספטידיל סרין, חומר המשפיע על מערכת העצבים, על חילופי האותות שלה ועל החילוף החומרים, וכן על חלבונים במוח ועל תהליכים הקשורים בהתנהגות ולמידה. יש מחקרים המעידים על כך שגם החומר הזה עשוי להועיל להפחתת התסמינים של הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

רכב

טיפול לרכב מיצובישי ירושלים – לא רק למען הבטיחות שלנו

הרבה פעמים נהוג להסתכל על טיפולים ברכב, מנקודת מבט "מה נכון בהיבט הבטיחותי". כלומר, היחס לטיפול ברכב הוא שיש צורך לבצע אותו בשביל לשמור על בטיחות הרכב והשימוש בו. מאחר ואנחנו משתמשים ברכב באופן תדיר, ואם הוא לא יהיה תקין אזי שאנחנו עלולים לסכן את עצמנו, נוסעים ונהגים אחרים, הרי שיש היגיון בכך שאנחנו בוחנים מה נכון לרכב מבחינה בטיחותית.

כיצד מטפלים בסגירת רווחים בשיניים

רווחים בין השיניים נפוצים לרוב בין השיניים הקדמיות, אולם עלולים להופיע גם בחלקו האחורי של הפה. תופעה זו מכונה בשפה המקצועית Diastema, ומתייחסת לרווח בין שתי שיניים או יותר. תופעה זו עשויה לנבוע ממספר סיבות, החל מאנטומיית הפה והלסת וצמיחה טבעית של שיניים מרוחקות זו מזו, וכלה בהרגלים ומאפייני התנהגות בתקופה בה מתפתחות השיניים ומבנה הלסת, דוגמת שימוש ממושך של ילדים במוצץ, או מציצת אצבע.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

רכב חדש

לקנות רכב או לשכור כשצריך? המדריך למתלבטים

החזקה ברכב פרטי היא צורך גדול בישראל, והיא מקנה לכל נהג חופש תנועה בכל רגע ביום. עם זאת, מחיר הרכישה של הרכב והעלויות השוטפות והוצאות לא צפויות יכולות להגיע לסכומים גבוהים, ויש מקרים שבהם השכרת רכב זמנית יכולה להיות פתרון משתלם יותר. איך תדעו באיזו דרך לבחור? הינה כמה טיפים והמלצות בנושא.

בית משפט

השפעות פסיכולוגיות של תלונות שווא

מי שהופנתה כנגדו טענת שווא, גם סתם כך, יודע עד כמה קשה הסיטואציה ועד כמה היא מתסכלת. אך הדבר הוא כאין וכאפס לעומת הגשת תלונת שווא למשטרה. המשטרה עושה את עבודתה, היא מקבלת תלונות מאנשים הטוענים כי נפגעו בפועל מדברים שונים.